Șase posturi TV, amendate pentru încălcări în reflectarea campaniei electorale

Monitorizarea a acoperit perioada 30 septembrie – 6 octombrie 2024 și a vizat programele de știri și de actualități, precum și programele de promovare a campaniei electorale.

Șase posturi de televiziune – TVC 21, TVR Moldova, SOR-TV, MEDIA TV, TV Elita și Studio-L – au fost amendate cu câte 5.000 de lei pentru nerespectarea Regulamentului privind modul de reflectare a alegerilor în mijloacele de informare în masă, aprobat de Comisia Electorală Centrală, în ceea ce privește respectarea Declarației proprii privind politica editorială și plasarea materialelor electorale într-o rubrică destinată, transmite rupor.md.

De asemenea, N4 a fost amendat cu 10.000 de lei pentru difuzarea programelor de promovare a campaniei electorale după expirarea termenului de 15 zile de la începutul campaniei, prevăzut de Codul electoral.

Aneta Gonța, vicepreședinte al Consiliului Audiovizualului, a declarat că este trist și îngrijorător faptul că postul public de televiziune Moldova 1 nu a reflectat pe parcursul săptămânii niciun candidat electoral sau participant la referendum. Ea a adăugat că același lucru s-a întâmplat și cu postul de televiziune GRT, care nu a acoperit subiectul finanțării ilegale a partidelor politice și mituirii masive a alegătorilor, care a fost pe larg mediatizat la nivel național.

Pe parcursul perioadei de monitorizare, posturile de televiziune incluse în monitorizare au difuzat 204 subiecte electorale în programele de știri și actualități, ceea ce reprezintă cu 166 de știri mai puțin decât în perioada precedentă. Timpul total de emisie alocat materialelor electorale a fost de șaote ore, 44 de minute și 31 de secunde, ceea ce reprezintă aproximativ 11% din volumul total al buletinelor de știri.

Principalii protagoniști ai subiectelor electorale au fost candidații electorali – 37,7 la sută, urmați de politicieni – 14,9 la sută. Cele mai puține subiecte cu participanți la referendum au fost 8,3 la sută, iar experții 4,9 la sută. În perioada anterioară, candidații electorali ocupau 40,6 la sută, iar participanții la referendum 5,5 la sută.

Cel mai mare număr de referiri la candidați a fost la TV8 și Cinema 1. Participanții la referendum au apărut cel mai des la TV-Găgăuzia și Drochia TV.

„Subiectele abordate de serviciile media monitorizate au fost relevante pentru alegeri și legate de procesul electoral: reflectarea opiniilor alegătorilor în sondaje vox-populi și anchete sociologice, informații generale de la CEC despre procedura de vot, lansarea campaniei electorale a concurenților electorali etc. Toate serviciile media auditate au manifestat o atitudine imparțială față de candidații electorali și participanții la Referendumul republican constituțional”, se arată în raportul Consiliului Audiovizualului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *