Statut

Carta organizației obștești Asociația Națională a Lucrătorilor și Veteranilor organelor de drept și serviciilor speciale din Republica Moldova „PROFESIONAL”. Aprobat de Adunarea generală a Birourilor Organizației Publice „PROFESIONAL” în conformitate cu Protocolul din ” 15 ” februarie 2021.

II. PRINCIPIILE DE ACTIVITATE ALE ASOCIAȚIEI.

2.1. Asociația își desfășoară activitatea în conformitate cu principiile legalității, democrației, voluntariatului, transparenței, egalității, autoguvernării.

2.2. Asociația este liberă să aleagă formele și metodele propriei activități și este liberă să își stabilească structura organizatorică internă. Nu este permisă ingerința autorităților publice și a funcționarilor acestora în activitățile Asociației, precum și ingerința Asociației în activitățile autorităților publice și ale funcționarilor acestora.

2.3. Asociația promovează valorile naționale, interesele civice, democrația, statul de drept, parteneriatul, libera concurență și etica în sectorul non-profit.

2.4. Asociația va evita apariția unui conflict de interese în cursul activităților sale.

2.5. Activitățile Asociației sunt transparente, iar informațiile privind documentele fondatoare sunt disponibile pentru toți.

III. SCOPURI ȘI OBIECTIVE ALE ASOCIAȚIEI. METODE DE IMPLEMENTARE A ACESTORA.

3.1. Scopurile și obiectivele asociației sunt:

3.1.1. Protecția drepturilor și intereselor colective și individuale, profesionale, economice, de muncă și sociale ale angajaților organelor de drept și serviciilor speciale ale Republicii Moldova;

3.1.2. Monitorizarea respectării legislației muncii de către autorități și angajatori în ceea ce privește deservirea salariaților, prevederile și reglementările referitoare la protecția securității și sănătății în muncă a salariaților și la crearea unor condiții de viață decente;

3.1.3. Înființarea de servicii juridice pentru a reprezenta drepturile și interesele membrilor săi în fața autorităților publice, inclusiv a autorităților judiciare și a altor autorități;

3.1.4. Să faciliteze procesul de îmbunătățire și sporire a performanțelor agențiilor de aplicare a legii și a serviciilor speciale;

3.1.5. Unificarea organizațiilor publice veterane ale organelor de drept și serviciilor speciale ale Republicii Moldova;

3.1.6. Combaterea criminalității, corupției, terorismului și extremismului, prin înființarea de „birouri de legătură comunitare anticorupție și combatere a criminalității”;

3.1.7. În conformitate cu Legea nr.198 din 26.07.2007 privind acordarea serviciilor de asistență juridică primară cetățenilor Republicii Moldova, cetățenilor străini și apatrizilor;

3.1.8. Asigurarea protecției sociale, reconversiei și dezvoltării profesionale a angajaților agențiilor de aplicare a legii și a serviciilor speciale, inclusiv a celor care s-au pensionat sau sunt în rezervă;

3.1.9. Promovarea unui stil de viață sănătos, implicarea în educație fizică și sport. Crearea de centre de sănătate. Informare juridică, inclusiv educarea cetățenilor, inclusiv a generației în creștere;

3.1.10. Acordă asistență socială, medicală, materială, juridică, informațională și de altă natură veteranilor, pensionarilor, angajaților organelor de drept și serviciilor speciale, persoanelor rănite și invalizilor, membrilor familiilor acestora, precum și familiilor angajaților decedați în timpul serviciului. Înființarea centrelor de reabilitare, a laboratoarelor medicale, de diagnosticare;

3.1.11. Organizarea de tratament balnear, înființarea de școli de educație fizică și cluburi sportive pentru salariați și veterani și familiile acestora, din fonduri proprii, fonduri ale asigurărilor sociale de stat, ale angajatorilor, ale autorităților publice, ajutoare financiare și donații de caritate, alte surse, în cuantumul prevăzut în aceste scopuri de legislația în vigoare;

3.1.12. Asistență în adaptarea socială și economică a personalului forțelor de ordine și al serviciilor speciale care părăsește serviciul activ, a veteranilor și a persoanelor cu handicap și a membrilor familiilor acestora;

3.1.13. Promovarea intereselor statului în domeniul social, inclusiv în domeniul sănătății, educației, științei, mediului și culturii;

3.1.14. Promovarea protecției investițiilor naționale și străine în economia Republicii Moldova;

3.1.15. Stabilirea și consolidarea statului de drept;

3.1.16. Organizarea și efectuarea de cercetări sociologice, înființarea de centre de informare proprii și comune;

3.1.17. Controlul respectării reglementărilor de privatizare din Republica Moldova și a procesului de privatizare propriu-zis;

3.1.18. Promovarea și protecția valorilor democratice;

3.1.19. Protecția drepturilor omului;

3.1.20. Protecția demnității umane;

3.1.21. Construirea societății civile;

3.1.22. Guvernul lucrează pentru popor;

3.1.23. Îmbunătățirea performanțelor sistemului juridic moldovenesc.

3.2. Metode de implementare.

3.2.1. Promovarea reformelor în sistemul de aplicare a legii și al serviciilor speciale din Republica Moldova;

3.2.2. Să promoveze prestigiul muncii în agențiile de ordine și siguranță publică și în alte agenții de stat și de ordine publică și servicii speciale în conștiința publică;

3.2.3. Promovarea unei culturi juridice în rândul populației, îmbunătățirea învățământului juridic general și profesional;

3.2.4. Asistență în dezvoltarea unor forme progresive de formare și dezvoltare profesională pentru profesioniștii din domeniul aplicării legii și al serviciilor speciale;

3.2.5. Protecția intereselor și drepturilor legitime ale angajaților organelor de drept și serviciilor speciale ale Republicii Moldova;

3.2.6. Să participe la revizuirea publică și științifică independentă a legislației, precum și a proiectelor legislative și a altor acte de reglementare;

3.2.7. Cooperarea cu organele și organizațiile naționale și internaționale de aplicare a legii în limitele stabilite de legislația Republicii Moldova.

3.3. În vederea realizării obiectivelor sale statutare, Asociația, în conformitate cu legislația în vigoare, desfășoară următoarele activități: advocacy, editare, informare, telecomunicații, inovare, servicii financiare, de plată, culturale și educaționale, educaționale, publicitare, de cercetare, expertiză, consultanță, securitate, detectiv, caritate, comerț exterior, antreprenoriat, creare și participare la construcția de reabilitate, reabilitare, reabilitare, etc.

3.4. În conformitate cu articolul 188 din Codul civil și cu articolul 6 alineatul (2) din Legea nr. 86 din 11.06.2020 privind organizațiile nonprofit, organizația are dreptul de a desfășura activități comerciale care decurg direct din scopul său statutar.

3.5. Activitățile licențiate pot fi desfășurate de către Asociație numai după obținerea unei licențe în conformitate cu procedura stabilită de legislația în vigoare a Republicii Moldova.

3.6. Asociația poate înființa companii și parteneriate cu drepturi de persoană juridică și poate achiziționa active în scopul desfășurării de afaceri.

3.7. Veniturile obținute din activitățile comerciale ale Asociației nu pot fi redistribuite între membrii acesteia și trebuie să fie folosite pentru atingerea obiectivelor sale statutare. Asociația este autorizată să își folosească fondurile în scopuri caritabile.

3.8. Asociația este înființată pe o perioadă nedeterminată.

IV. ORGANELE CENTRALE DE CONDUCERE ȘI CONTROL ALE ASOCIAȚIEI

4.1. Organele de conducere ale Asociației sunt:

  • Adunarea generală a ofițerilor;
  • Consiliul director al Asociației;
  • Administrator (președinte);
  • Auditor.

V. MEMBRIEA. DREPTURILE ȘI RESPONSABILITĂȚILE MEMBRILOR.

5.1. Membri ai Asociației pot fi persoane fizice și persoane juridice – asociații obștești, al căror interes în soluționarea în comun a sarcinilor Asociației în conformitate cu prevederile prezentului statut este formalizat prin cererile individuale corespunzătoare (pentru persoanele fizice), deciziile autorității competente (pentru persoanele juridice – asociații obștești). Membrii Asociației – persoane fizice și juridice – au drepturi egale și poartă responsabilități egale. Asociațiile publice – persoane juridice participă la activitățile Asociației prin reprezentanții lor autorizați. Componența cantitativă a membrilor Asociației nu este limitată.

5.2. Membrii asociației pot fi:

5.2.1. Cetățenii Republicii Moldova care sunt angajați, pensionari și veterani ai organelor de drept și ai serviciilor speciale. Alți cetățeni ai Republicii Moldova, cetățeni străini, persoane cu vârsta de peste 18 ani pot deveni membri ai Asociației la recomandarea a doi membri ai Asociației care acceptă Statutul Asociației și achită cotizația de membru.

5.2.2. Asociații publice – persoane juridice, asociații străine (publice) fără scop lucrativ (non-profit) sau internaționale – persoane juridice care recunosc Statutul Asociației, plătesc cotizația de membru și participă la activitățile Asociației și ale căror scopuri și obiective nu trebuie să intre în conflict cu cele ale Asociației.

5.2.3. În cadrul Asociației se pot stabili calitatea de membru de onoare și președinte de onoare. Membri de onoare ai Asociației pot fi angajații organelor de drept și serviciilor speciale atât din Republica Moldova, cât și ai organelor de drept și serviciilor speciale străine și internaționale, precum și ai organizațiilor care au rezultate înalte în activitatea profesională.

5.3. Admiterea cetățenilor ca membri ai Asociației se poate face prin decizia Consiliului de conducere al Asociației, pe baza unei cereri scrise a solicitantului.

5.4. Admiterea persoanelor juridice – asociații obștești ca membri ai Asociației se realizează prin decizia Consiliului de Administrație al Asociației, pe baza unei cereri scrise și a deciziei organului competent al persoanei juridice – asociație obștească de a deveni membru al Asociației, precum și a unei copii a statutului și certificatului acesteia.

5.5. O cerere de aderare la asociație este examinată în termen de o lună de la primirea ei. Solicitantul este notificat în scris cu privire la rezultatele deciziei luate. Drepturile unui membru al Asociației decurg din decizia organului autorizat. Membrilor Asociației – persoane fizice – li se acordă un certificat și o insignă de forma stabilită, membrilor Asociației – persoane juridice – un certificat.

5.6. Membrii de onoare ai Asociației sunt aleși prin decizia Consiliului Director al Asociației și primesc un certificat (bilet) de membru de onoare și o insignă specială.

5.7. Cuantumul cotizației de intrare și al cotizației lunare pentru persoanele fizice se stabilește la cincizeci de lei RM.

5.8. Cuantumul cotizației de intrare și al cotizației lunare pentru persoanele juridice – asociații obștești se stabilește la o sută de lei RM.

5.9. Un membru al Asociației are dreptul: de a alege și de a fi ales în organele de conducere și de control ale Asociației și ale unităților sale structurale; de a participa la evenimentele organizate de Asociație; de a face propuneri organelor Asociației în probleme legate de activitatea acesteia; – de a primi sprijin, protecție și asistență din partea Asociației; – de a propune orice inițiative în cadrul scopurilor și obiectivelor Asociației; – de a primi informații despre activitățile Asociației și ale unităților sale; – de a folosi cu prioritate facilitățile de sprijin material, tehnic și socio-economic ale Asociației.

5.10. Obligațiile membrilor asociației: – să respecte prezenta Cartă, să execute deciziile luate de organele de conducere în limitele autorității lor definite de Cartă; – să respecte angajamentele voluntare, să se ghideze în activitatea lor după scopurile, obiectivele și principiile Asociației; – să plătească la timp și integral cotizațiile de intrare și de membru; – să participe la evenimentele organizate prin decizia organelor de conducere ale Asociației; – să nu comită acțiuni care discreditează Asociația; – să nu comită acțiuni care încalcă relațiile etice dintre membrii Asociației.

5.11.Calitatea de membru al Asociației poate fi reziliată în cazurile: – retragere din Asociație, la voință; – excludere din Asociație. Un membru al Asociației are dreptul de a se retrage din Asociație în orice moment, printr-o notificare scrisă prealabilă adresată organismului care l-a admis ca membru al Asociației. Membrul Asociației care, în mod repetat, nu-și îndeplinește (sau își îndeplinește în mod necorespunzător) îndatoririle, împiedică prin acțiunile sale realizarea obiectivelor Asociației sau comite acte care discreditează Asociația, poate fi exclus din Asociație prin decizia Consiliului de conducere al Asociației. Decizia de excludere a unui membru din asociație poate fi contestată în fața Consiliului de administrație al asociației în termen de o lună de la data solicitării sale. Drepturile unui membru al asociației încetează de la data deciziei de excludere a acestuia de către un organism autorizat sau de la data depunerii unei cereri de retragere din asociație la un organism autorizat. 5.12. În cazul unei decizii de lichidare (reorganizare), unitatea principală are dreptul de a rămâne membru al Asociației.

VI. DREPTURILE DE ASOCIERE

6.1. Asociația, în conformitate cu legislația în vigoare, are dreptul de a: – difuza liber informații despre activitățile sale; – să înființeze propriile mass-media și să utilizeze mass-media de stat în modul prescris;desfasoara activitati editoriale; – instituie insigne de onoare, inclusiv insigne, titluri onorifice și alte distincții în vederea recompensării membrilor Asociației, Republicii Moldova și cetățenilor străini, persoane juridice pentru realizările în realizarea scopurilor statutare ale Asociației; – depune, în conformitate cu procedura stabilită de lege, pentru premii de stat și guvernamentale, titluri onorifice de membri ai Asociației;să primească de la autoritățile publice informațiile necesare realizării activităților statutare; – în cazurile necesare, să formeze subdiviziuni locale pe cheltuiala proprie; – desfasoara activitati de productie, economice si alte activitati antreprenoriale care contribuie la realizarea scopurilor si obiectivelor statutare, in conditiile legii, inclusiv cu ajutorul intreprinderilor infiintate in acest scop, care sunt persoane juridice;să creeze, în conformitate cu procedura stabilită, fonduri pentru promovarea sprijinului socio-economic pentru oamenii legii; – implică specialiști în contracte de muncă și contracte de drept civil pentru prestarea muncii, cercetare și dezvoltare științifică, formează grupuri temporare, determinând în mod independent mărimea și formele de remunerare a muncii lor; – execută construcția de clădiri și structuri de locuit, de reabilitare, de învățământ, sportiv și de altă natură, precum și exercitarea altor drepturi cu proprietatea specificată în conformitate și în modul prevăzut de legea Republicii Moldova;să înfiinţeze instituţii de învăţământ, inclusiv licee, colegii, învăţământ superior şi cercetare, alte instituţii de învăţământ în modul prevăzut de legislaţia Republicii Moldova; – constituie federatii sportive, cluburi si asociatii sportive; – organizeaza si desfasoara loterii-targuri, expozitii in modul prevazut de legea aplicabila; -participa la concursuri nationale si internationale pentru a primi ordine sociale si subventii de stat, precum si granturi si burse din tari straine, fonduri si organizatii nationale, straine, internationale, persoane fizice; – încheie cu persoane fizice și juridice acorduri bilaterale și multilaterale de cooperare științifică, tehnică, economică, financiară și industrială, privind prestarea de servicii și prestarea muncii, care vizează realizarea scopurilor și obiectivelor statutare;desfășoară activități de cercetare și dezvoltare, desfășoară examinări publice ale proiectelor, programelor semnificative din punct de vedere social și participă la lucrările comisiilor pentru examinarea acestora; – au nume și simboluri proprii; – exercita in totalitate atributiile conferite persoanelor juridice prin Codul de procedura civila si civila care nu contravin legislatiei privind asociatiile obstesti. – organizeaza sedinte si alte evenimente publice in conditiile legii.

VII. OBLIGAȚIILE ASOCIAȚIEI

7.1. Asociația este obligată: – să respecte Constituția și legislația Republicii Moldova, normele de drept internațional referitoare la sfera de activitate a asociațiilor obștești, precum și normele prevăzute de statutul asociației; – la efectuarea modificărilor legislației sau descoperirea neconcordanțelor între actele constitutive și legislație, efectuează modificările necesare actelor constitutive; – informează anual autoritatea de înregistrare cu privire la continuarea activităților asociației, indicând numele acesteia,locația organului de conducere, cu date despre conducători în cantitatea de informații incluse în Registrul de stat al asociațiilor obștești; – efectuează impozite și alte plăți obligatorii către buget și fonduri extrabugetare în condițiile legii.

VIII. Ramuri ale asociației

8.1. Principalele diviziuni ale Asociației sunt Filialele, care au aceleași activități ca și Asociația.

8.2. Filialele se organizează în funcție de criteriul teritorial și se constituie cu cel puțin trei membri. Filialele Asociației se înființează prin decizia Consiliului de conducere al Asociației. Filialele funcționează pe baza unui regulament aprobat de Consiliul director al Asociației.

8.3. Directorii de filiale sunt numiți de Consiliul de conducere al Asociației și acționează în baza unei împuterniciri emise de președintele Asociației. Președintele sucursalei prezintă în mod constant un raport cu privire la activitățile sucursalei Consiliului director al Asociației.

X. Secretariat.

9.1. Secretariatul este guvernat de regulamentul său aprobat de Consiliul ofițerilor.

9.2. Secretariatul este condus de secretar. Președintele asociației numește și revocă secretarul.

9.3 Atribuțiile secretarului sunt stabilite printr-un regulament aprobat de Consiliul ofițerilor la propunerea președintelui asociației.

X. CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE

10.1. Asociația poate avea un consiliu de administrație. Consiliul de Administrație este în primul rând un cerc de persoane care se reunesc pentru a oferi o asistență cuprinzătoare. Prioritățile consiliului de administrație sunt atragerea de fonduri extrabugetare și asistarea Asociației în implementarea proiectelor socio-economice. Reprezentanții cercurilor antreprenoriale, financiare și științifice, mass-media, organizații non-profit, fundații, inclusiv internaționale, sunt invitați să se alăture Consiliului de Administrație.

10.2. Consiliul de administrație al Asociației este format de către Consiliul de administrație la propunerea președintelui Asociației.

10.3. Numărul de administratori nu este limitat. La formarea consiliului de administrație, organul de conducere al asociației se ghidează după principiul suficienței rezonabile a numărului de administratori.

10.4. Activitățile consiliului de administrație sunt guvernate de regulamentul adoptat de consiliul de administrație la propunerea președintelui asociației.

XI. PREȘEDINTELE DE ONOARE AL ASOCIAȚIEI.

11.1. Asociația poate avea un președinte de onoare. Președintele de onoare al Asociației este ales de către Consiliul de administrație la propunerea președintelui Asociației pentru o perioadă de 5 ani.

11.2. Președintele de onoare este ales dintre cei mai onorabili, reputați și cunoscuți lideri ai forțelor de ordine și ai serviciilor speciale din RM.

11.3. Președintele de onoare acționează în numele Asociației și reprezintă interesele acesteia în relațiile cu autoritățile publice, organele de autoguvernare locală, asociațiile internaționale și alte persoane juridice și fizice. Lista completă a atribuțiilor este stabilită prin Regulamentul intern privind președintele de onoare.

XII. RELAȚIA ASOCIAȚIEI CU ORGANELE DE STAT, ALE ADMINISTRAȚIEI LOCALE ȘI ALE COMUNITĂȚII PUBLICE

12.1. Asociația cooperează cu autoritățile publice, administrația locală și asociațiile publice pentru a-și realiza obiectivele.

12.2. Interferența autorităților publice și a funcționarilor acestora în activitatea Asociației, precum și interferența Asociației în activitatea autorităților publice și a funcționarilor acestora nu este permisă, cu excepția cazurilor prevăzute de legislația RM.

12.3. Chestiunile care afectează interesele Asociației vor fi decise, în cazurile prevăzute de lege, de către autoritățile publice și autoritățile locale cu participarea sau în urma consultării cu Asociația.

XIII. RELAȚIILE INTERNAȚIONALE

13.1. Asociația poate să acționeze în calitate de fondator și să adere la asociații publice internaționale, să dobândească drepturi și să poarte responsabilități corespunzătoare statutului acestor asociații publice internaționale, să mențină contacte și relații internaționale directe, să încheie acorduri cu asociații neguvernamentale străine non-profit.

13.2. Asociația poate înființa unitățile sale structurale – organizații, filiale, sucursale, reprezentanțe, sucursale în țări străine în baza principiilor și normelor general recunoscute ale dreptului internațional, a tratatelor internaționale ale Republicii Moldova și a legislației acestor țări.

XIV. PROPRIETATEA, SURSELE DE FINANȚARE ȘI GESTIONAREA ACTIVELOR ASOCIAȚIEI. FONDURILE ASOCIAȚIEI

14.1. Asociația poate deține în proprietate terenuri, clădiri, construcții, fond locativ, echipamente, inventar, aparatură birotică, utilaje și mijloace tehnice, bunuri cu destinație cultural-educativă și sportiv-recreativă, fonduri bănești, inclusiv monetare, inclusiv fonduri valutare, valori mobiliare, precum și alte bunuri necesare pentru susținerea materială a activității Asociației în conformitate cu obiectivele statutare. De asemenea, Asociația poate deține edituri și mijloace de informare în masă, create sau achiziționate pe cheltuiala Asociației.

14.2. În conformitate cu scopurile statutare, Asociația poate deține instituții, precum și proprietate intelectuală și drepturi de autor, în modul prevăzut de lege.

14.3. Asociația va deține, utiliza și dispune de bunurile aflate în posesia sa în conformitate cu scopurile și obiectivele sale statutare.

14.4. Proprietatea și fondurile Asociației se formează din următoarele surse: – taxe de intrare, cotizații lunare de membru – 50 (cincizeci) lei, anuale – 600 (șase sute) lei pentru persoanele fizice și în consecință 100 (o sută) și 1200 lei pentru persoanele juridice; – taxe de scop și donații; – dividende și dobânzi la acțiunile și alte valori mobiliare achiziționate de Asociație; – încasări din conferințe, expoziții, precum și din loterii, licitații și alte evenimente organizate de Asociație, în condițiile legii; – încasările din activități antreprenoriale și alte activități care nu sunt interzise prin lege pentru asociațiile publice; – veniturile din tranzacții de drept civil, activități de comerț exterior desfășurate în conformitate cu legea și Carta; – încasările din activități de editare; – alte venituri care nu sunt interzise prin lege.

14.5. Cotizațiile de membru, donațiile voluntare nu sunt rambursabile în caz de excludere sau retragere.

14.6. Veniturile obținute din activități antreprenoriale nu pot fi redistribuite între membrii Asociației și vor fi folosite numai în scopurile statutare.

14.7. Proprietarul tuturor bunurilor aparținând Asociației este Asociația în ansamblul ei. Fiecare membru al Asociației nu are niciun titlu de proprietate asupra unei părți din bunurile aparținând Asociației.

14.8. Gestionarea proprietății în numele Asociației este efectuată de către administratorul (președintele) Asociației. Diviziile principale – sucursale, au dreptul de gestionare operațională a proprietății care le-a fost atribuită de către Asociație.

14.9. Fondurile primite ca urmare a activităților Asociației vor fi cheltuite pentru: – realizarea scopurilor și obiectivelor statutare; – plata salariilor membrilor personalului Asociației; – dezvoltarea bazei materiale și tehnice a Asociației; – asistență caritabilă.

XV. CONTABILITATEA ȘI RĂSPUNDEREA ASOCIAȚIEI

15.1. Asociația ține evidența operațională, contabilă și statistică a activităților sale. Raportul financiar al parametrilor principali se întocmește în conformitate cu prevederile legislației în vigoare. La sfârșitul perioadei contabile, președintele prezintă organului de conducere un raport privind situația financiară a Asociației, care va fi certificat de auditor.

15.2. Raportul se întocmește în conformitate cu rezultatele anuale și trebuie să conțină: – o scurtă descriere a rezultatului activităților Asociației în perioada de raportare; – soldul de numerar la începutul perioadei de raportare; – profitul total al fiecărei surse de fonduri a Asociației, cu indicarea costurilor cu forța de muncă, a impozitelor și a altor costuri administrative, soldul de numerar la sfârșitul perioadei de raportare.

15.3. Contabilul este responsabil de starea conturilor, de prezentarea la timp a rapoartelor contabile și statistice.

15.4. Raportul financiar este pus la dispoziția tuturor membrilor asociației pentru a fi consultat în cadrul adunării generale.

15.5. Asociația este responsabilă de păstrarea în siguranță a tuturor documentelor Asociației (de gestiune, financiare și comerciale, de personal etc.).

XVI. PROCEDURA DE MODIFICARE ȘI MODIFICARE A STATUTULUI ASOCIAȚIEI

16.1. Dreptul exclusiv de a aduce modificări și completări la prezentul Statut revine Adunării generale a Asociației. Decizia privind modificările și completările la Carta Asociației se ia cu 2/3 din voturi în prezența unui cvorum.

16.2. Modificările și completările la statutul Asociației sunt supuse înregistrării de stat în modul și în termenele prevăzute de legislația aplicabilă a RM.

XVII. ÎNCETAREA ȘI REORGANIZAREA ASOCIAȚIEI.

17.1. Încetarea Asociației poate fi efectuată prin lichidare.

17.2. Reorganizarea (fuziunea, aderarea, divizarea, divizarea, divizarea, transformarea) și lichidarea Asociației se efectuează în conformitate și în modul prevăzut de legislația civilă a RM.

17.3. Reorganizarea și lichidarea Asociației se realizează printr-o hotărâre a Adunării Generale a Asociației adoptată cu 2/3 din cvorum.

17.4. În cazul și în modul prevăzut de legislația aplicabilă, asociația poate fi lichidată prin ordinul instanței corespunzătoare

17.5. Bunurile și fondurile rămase în urma lichidării Asociației după satisfacerea creanțelor creditorilor vor fi utilizate în scopurile prevăzute în prezentul Statut și nu vor fi distribuite între membrii Asociației. Decizia privind utilizarea bunurilor rămase se publică în presă de către comisia de lichidare.

17.6. În caz de lichidare a Asociației, documentele de stocare permanentă vor fi transferate în custodia statului. Transferul documentelor se efectuează de către Asociație și pe cheltuiala acesteia, în conformitate cu prevederile legale.

17.7. Lichidarea Asociației se consideră încheiată și Asociația se consideră că și-a încetat activitatea după înscrierea acesteia în Registrul de Stat Unic al Persoanelor Juridice.

17.8. În caz de încălcare a Statutului Asociației, de nerespectare repetată a deciziilor organelor de conducere ale Asociației luate în limitele competenței lor și în legătură cu autoîndepărtarea de activitățile asociative, unitatea principală poate fi dizolvată.

17.9. Lichidarea unității principale este posibilă și prin hotărâre judecătorească, în modul prevăzut de lege. Reorganizarea și lichidarea unității principale se efectuează în conformitate cu legislația RM.

17.10. Reorganizarea unei divizii a unei organizații este posibilă prin decizia Consiliului Director al Asociației în cazul reorganizării Asociației.