Atribuirea statutului de utilitate publică
În data de 11 august 2023 Comisia de Certificare pe lângă Agenția Servicii Publice a atribuit statutul de utilitate publică Asociației Obștești Asociației Naționale a Angajaților și Veteranilor Organelor de Menținere a Ordinii Publice și Serviciilor Speciale „PROFESSIONAL” din Republica Moldova pentru activitatea desfășurată.
Вecizia comisiei este atașată mai jos:
Atribuirea statutului de utilitate publică de către Comisia de Certificare presupune recunoaşterea de către stat a faptului că o anumită organizaţie necomercială (instituţie privată, asociaţie obştească sau fundaţie) desfăşoară activităţi de utilitate publică ce contribuie la dezvoltarea, susţinerea unor domenii strategice de dezvoltare ale statului (educaţie, cultură, ştiinţă şi artă; ocrotirea sănătăţii, ş.a.) şi activităţi ce consolidează statul de drept, democraţia şi determină dezvoltarea socială şi economică a ţării.
STATUTUL DE UTILITATE PUBLICĂ
Articolul 21. Activitatea de utilitate publică
(1) În sensul prezentei legi, activitatea de utilitate publică este activitatea organizației necomerciale desfășurată în interes general sau în interesul unor colectivități locale, care contribuie la dezvoltarea și susținerea:
a) educației și instruirii persoanelor, difuzării și acumulării de cunoștințe;
b) științei, culturii și artei;
c) sportului, educației fizice și turismului social;
d) sectorului necomercial și a organizațiilor necomerciale;
e) democrației și drepturilor omului;
f) ocrotirii sănătății;
g) protecției sociale a persoanelor cu dizabilități, precum și a altor persoane și grupuri defavorizate;
h) creării noilor locuri de muncă;
i) eradicării sărăciei;
j) promovării păcii, prevenirii și depășirii conflictelor civile, sociale, etnice și religioase;
k) prevenirii criminalității și contribuirii la contracararea acesteia;
l) protejării mediului;
m) protejării patrimoniului cultural și a monumentelor istorice;
n) spiritului și activismului civic, inclusiv a participării la procesul decizional și la asigurarea transparenței sectorului public;
o) comunității locale.
(2) Comisia de certificare poate recunoaște ca fiind de utilitate publică și alte activități decât cele menționate la alin. (1) dacă acestea consolidează statul de drept, democrația, determină dezvoltarea socială și economică a țării.
Articolul 22. Statutul de utilitate publică
(1) Statutul de utilitate publică se atribuie organizației necomerciale care desfășoară activități de utilitate publică menționate la art. 21 și întrunește cumulativ următoarele condiții:
a) activează de cel puțin un an până la depunerea cererii;
b) prevede scopuri ce vizează activități de utilitate publică;
c) are un consiliu format din cel puțin 3 persoane, care nu sunt angajați ai organizației necomerciale și care supraveghează activitatea acesteia;
d) are un organ de control conform art. 20;
e) membrii organelor de conducere și de control ale organizației necomerciale respectă regulile cu privire la conflictul de interese;
f) nu are datorii la bugetul public național pentru perioadele fiscale anterioare;
g) nu are în calitate de fondator sau membru partide politice sau organizații social-politice;
h) nu susține activitatea unui partid politic sau a unui concurent electoral;
i) publică raportul anual de activitate.
(2) Statutul de utilitate publică se atribuie prin decizia Comisiei de certificare. Atribuirea statutului de utilitate publică se menționează în Registrul de stat al persoanelor juridice. Statutul de utilitate publică se atribuie pe un termen de 5 ani.
(3) Organizația necomercială care deține statutul de utilitate publică urmează să notifice Comisia de certificare, în termen de 30 de zile, despre survenirea circumstanțelor care o fac incompatibilă pentru a beneficia de acest statut. În acest caz, în termen de 30 de zile de la recepționarea notificării, Comisia de certificare retrage statutul de utilitate publică.
(4) Retragerea statutului de utilitate publică sau apariția incompatibilității cu statutul de utilitate publică după obținerea acestuia implică pierderea dreptului la beneficiile obținute în baza acestui statut. Organizația necomercială notifică imediat autoritățile publice centrale și locale de la care a obținut beneficii în temeiul statutului de utilitate publică despre retragerea acestui statut. Comisia de certificare, la cerere sau din oficiu, examinează problema retragerii statutului de utilitate publică dacă se invocă încălcarea condițiilor privind statutul de utilitate publică.
Articolul 23. Beneficiile statutului de utilitate publică
(1) Autoritățile publice centrale și locale sprijină activitatea organizațiilor necomerciale cu statut de utilitate publică, inclusiv prin:
a) acordarea de facilități fiscale în condițiile legii;
b) oferirea gratuită sau în condiții preferențiale a dreptului de a folosi proprietatea publică;
c) finanțarea nerambursabilă;
d) contractarea de lucrări și servicii;
e) finanțarea cu destinație specială, inclusiv comanda socială.
(2) Autoritatea publică poate desfășura, în comun cu organizația necomercială, activitățile menționate la art. 21.
(3) De activitatea menționată la alin. (2), precum și de sprijinul menționat la alin. (1) lit. c), d) și e) pot beneficia și organizațiile necomerciale care nu dețin statutul de utilitate publică.
(4) La acordarea sprijinului material și financiar organizației necomerciale, autoritatea publică va respecta prevederile art. 5 alin. (4)–(9).
(5) Autoritățile publice de resort verifică utilizarea conform destinației a susținerii financiare și materiale oferite de stat organizațiilor necomerciale.
Articolul 24. Comisia de certificare
(1) Comisia de certificare este organul împuternicit să atribuie statutul de utilitate publică. Comisia de certificare activează pe lângă Agenția Servicii Publice, în baza unui regulament aprobat de Guvern.
(2) Comisia de certificare este constituită din 9 membri, dintre care 3 sunt numiți de Parlament, 3 de Președintele Republicii Moldova și 3 de Guvern. Dintre cei 3 membri numiți de fiecare autoritate, cel puțin unul este specialist în domeniul financiar și unul este reprezentant al organizațiilor necomerciale. Membrii Comisiei de certificare sunt selectați în bază de concurs public.
(3) Candidatul la funcția de membru al Comisiei de certificare poate fi persoana care:
a) cunoaște limba română;
b) are domiciliul în Republica Moldova;
c) se bucură de o reputație ireproșabilă;
d) nu este funcționar public;
e) nu este membru al unui partid politic sau al unei organizații social-politice;
f) este susținută, printr-o recomandare, de cel puțin o organizație necomercială;
g) nu este limitată, în baza unei hotărâri judecătorești definitive, să exercite o astfel de activitate.
(4) Mandatul de membru al Comisiei de certificare încetează în caz de:
a) expirare a duratei mandatului;
b) revocare;
c) demisie;
d) deces.
(5) Revocarea membrului Comisiei de certificare se face în cazul:
a) condamnării, în baza hotărârii definitive a instanței de judecată, pentru comiterea unei infracțiuni;
b) imposibilității de a-și exercita atribuțiile mai mult de trei luni consecutive;
c) angajării în calitate de funcționar public;
d) obținerii calității de membru al unui partid politic sau al unei organizații social-politice;
e) identificării incompatibilităților cu calitatea de membru al Comisiei de certificare, inclusiv a celor rezultate din alin. (3).
(6) Membrii Comisiei de certificare sunt numiți pe un termen de 4 ani și își exercită mandatul până la preluarea funcției de către noii membri.
(7) Comisia de certificare își alege președintele dintre membrii ei, prin vot secret, cu majoritatea voturilor acestora. Mandatul președintelui Comisiei de certificare este de 2 ani.
(8) Membrii Comisiei de certificare pot deține cel mult două mandate consecutive.
(9) Ținerea lucrărilor de secretariat ale Comisiei de certificare este asigurată de către Agenția Servicii Publice.
(10) Comisia de certificare se întrunește în ședințe nu mai rar de o dată în lună. Ședințele Comisiei sunt publice. Data și ora desfășurării ședințelor se stabilesc de președintele Comisiei de certificare după consultarea membrilor și se publică pe pagina web oficială a Agenției Servicii Publice cu cel puțin 10 zile înainte de data stabilită pentru ședință.
(11) Până la data de 31 martie a fiecărui an, Comisia de certificare publică pe pagina web oficială a Agenției Servicii Publice raportul anual de activitate.
(12) Deciziile Comisiei de certificare cu privire la acordarea și retragerea statutului de utilitate publică se publică pe pagina web oficială a Agenției Servicii Publice.
(13) Comisia de certificare are următoarele atribuții:
a) examinează dosarele organizațiilor necomerciale care solicită statutul de utilitate publică și le atribuie acest statut;
b) retrage statutul de utilitate publică;
c) informează Agenția Servicii Publice și alte autorități competente despre organizațiile necomerciale cărora li s-a atribuit ori li s-a retras statutul de utilitate publică;
d) instituie consilii consultative și grupuri de experți pentru analiza și dezbaterea unor probleme ce țin de activitatea organizațiilor necomerciale de utilitate publică;
e) examinează sesizările în problemele ce țin de competența sa.
(14) În exercitarea funcțiilor de control, Comisia de certificare este în drept:
a) să ceară și să primească de la autoritățile publice informația necesară pentru realizarea controlului;
b) să solicite persoanelor fizice și juridice informații referitoare la activitățile organizației necomerciale ce țin de statutul de utilitate publică;
c) să sesizeze autoritățile competente privind efectuarea controalelor asupra respectării legislației;
d) să solicite organizațiilor necomerciale copii de pe documente și, după caz, documentele în original.
(15) Membrii Comisiei de certificare au acces liber la dosarele organizațiilor necomerciale care au statutul de utilitate publică sau care îl solicită.
Articolul 25. Procedura de atribuire a statutului de utilitate publică
(1) Organizația necomercială care solicită statutul de utilitate publică prezintă Comisiei de certificare următoarele documente, a căror listă este exhaustivă:
1) cererea;
2) raportul de activitate pentru anul precedent, în cazul solicitării statutului de utilitate publică, sau pentru ultimii 3 ani, în cazul reconfirmării statutului de utilitate publică, care conține informații referitoare la activitățile desfășurate, la valoarea mijloacelor financiare și materiale obținute și folosite;
3) declarația financiară, care include:
a) raportul financiar pentru anul precedent de activitate, întocmit conform standardelor contabile;
b) informația despre sursele de finanțare ale organizației necomerciale, inclusiv granturile primite pentru perioada anterioară depunerii cererii, dar nu mai mare de 3 ani;
c) datele despre folosirea mijloacelor financiare și materiale primite pentru perioada anterioară depunerii cererii, dar nu mai mare de 3 ani;
4) declarația pe propria răspundere privind întrunirea condițiilor prevăzute la art. 22 alin. (1).
(2) Comisia de certificare, în termen de o lună de la data depunerii dosarului complet, examinează solicitarea privind atribuirea statutului de utilitate publică. Dacă documentele prezentate Comisiei de certificare sunt incomplete, secretariatul Comisiei de certificare acordă solicitantului un termen de cel mult 10 zile pentru înlăturarea carențelor.
(3) Comisia de certificare adoptă una dintre următoarele decizii:
a) atribuie statutul de utilitate publică;
b) respinge cererea privind atribuirea statutului de utilitate publică în cazul neîntrunirii condițiilor prevăzute la art. 22 alin. (1).
(4) Decizia Comisiei de certificare se motivează și se transmite solicitantului în termen de 3 zile de la adoptare, prin orice modalitate care permite confirmarea recepționării.
(5) Reprezentanții solicitantului au dreptul să asiste la ședința Comisiei de certificare și să ofere explicații privind documentele depuse.
(6) Decizia Comisiei de certificare privind respingerea cererii de atribuire a statutului de utilitate publică poate fi contestată în instanța de judecată potrivit procedurii contenciosului administrativ.
Articolul 26. Controlul conformării la statutul de utilitate publică
(1) Pe perioada deținerii statutului de utilitate publică, organizația necomercială este obligată să respecte condițiile prevăzute la art. 22 alin. (1).
(2) Comisia de certificare poate verifica respectarea de către organizația necomercială cu statut de utilitate publică a condițiilor prevăzute la art. 22 alin (1). În cazul depistării abaterilor incompatibile cu statutul de utilitate publică, Comisia de certificare notifică organizația necomercială respectivă despre abaterile depistate și cere înlăturarea acestora în cel mult 2 luni. În cazul în care organizația necomercială nu a înlăturat în termenul menționat abaterile depistate, Comisia de certificare îi retrage statutul de utilitate publică. Decizia de retragere poate fi contestată în instanța de judecată potrivit procedurii contenciosului administrativ. Contestarea în instanța de judecată a deciziei Comisiei de certificare privind retragerea statutului de utilitate publică suspendă efectele deciziei contestate.